Budowa i parametry felgi aluminiowej
Zakup nowych felg aluminiowych do swojego samochodu osobowego wydaje się prostym zadaniem. Jednak kiedy zaczynamy przeglądać obszerną ofertę markowych felg – zaczynamy rozumieć, że jest to dość skomplikowana sprawa. Każda oryginalna felga aluminiowa charakteryzuje się kilkoma specyficznymi parametrami, które warto znać, aby jej zakup stał się łatwiejszy.
Parametry budowy felgi aluminiowej
- Średnica w calach
- Szerokość w calach
- Rozstaw otworów montażowych
- Odsadzenie ET
- Średnica otworu centralnego
W dzisiejszym artykule postaramy się przybliżyć, co oznaczają poszczególne wskaźniki opisujące oryginalne felgi aluminiowe.
Co to jest średnica felgi aluminiowej?
Średnica felgi aluminiowej to jeden z podstawowych parametrów, który pozwala nam określić jakie obręcze chcemy kupić. Średnia zależy przede wszystkim od średnicy opony i musi być do niej dopasowana (wewnętrzna średnica opony np. R16). Warto pamiętać, aby nowe felgi aluminiowe dopasować do opon, które chcemy założyć. Możemy kupić większe lub mniejsze felgi niż te, które mamy aktualnie i do nich dobrać nowe opony samochodowe.
Oczywiście średnicy felgi aluminiowej nie możemy dobierać całkiem dowolnie – musi ona również pasować do auta. Nie może być ani za duża, ani za mała.
- Zbyt mała średnica felgi aluminiowej nie pozwoli na jej montaż, ponieważ wielkość układu hamulcowego będzie to uniemożliwiać.
- Zbyt duża średnica felgi aluminiowej spowoduje spadek komfortu podczas jazdy i ogólnego prowadzenia samochodu. Zdecydowanie zbyt duża felga może nawet uniemożliwić dobranie odpowiedniego rozmiaru opon, tak aby obręcz i opona pasowały do naszego modelu auta.
Jak sprawdzić szerokość felgi?
Szerokość felgi aluminiowej podawana jest zawsze w calach. Liczy się ją od wewnętrznych rantów felgi i podobnie jak w przypadku średnicy – decyduje ona o tym czy dana obręcz pasuje do naszego samochodu oraz opon. Jest tutaj drobna elastyczność, ponieważ do określonej szerokości felgi aluminiowej zawsze będzie pasowało kilka szerokości opon.
- Zbyt szeroka felga aluminiowa nie zmieści się w nadkolu.
- Zbyt wąska felga aluminiowa może powodować kolizje z układem hamulcowym.
Co to jest rozstaw otworów montażowych w feldze aluminiowej?
Rozstaw otworów montażowych jest popularnie nazywany „rozstawem śrub” lub „rozstawem szpilek” – nie są to jednak pojęcia precyzyjne. Co do zasady rozstaw otworów montażowych w feldze aluminiowej dobiera się dokładnie pod dany modem samochodu.
Jak czytać oznaczenie rozstawu otworów montażowych w feldze?
Oznaczenie 5x112
- Cyfra 5 oznacza ilość otworów montażowych
- Liczba 112 oznacza średnicę okręgu w mm, który możemy nakreślić na otworach montażowych
Czym jest odsadzenie ET felgi aluminiowej?
Odsadzenie ET felgi aluminiowej określa jak głęboko w nadkolu znajduje się felga. Wartość ta może być zarówno dodatnia, jak i ujemna. Ten parametr rozpatrujemy ściśle z szerokością felgi aluminiowej, ponieważ wskazują one czy koło będzie osadzone głębiej czy płycej w nadkolu. Co do zasady odsadzenie ET felgi aluminiowej nie powinno bardzo odbiegać od wartości fabrycznej, ale bywają wyjątki.
- Im wartość odsadzenia ET jest mniejsza – tym felga będzie zamontowana płyciej w nadkolu.
- Gdy odsadzenie ET jest większe – felga schowa się głębiej w nadkolu.
Średnica otworu centralnego w felgach aluminiowych
Średnica otworu centralnego opisywana jest w milimetrach i musi być minimalnie większa od średnicy piasty w danym modelu samochodu, aby można ją było zamontować.
- Jeśli średnica otworu centralnego w feldze będzie mniejsza od średnicy piasty – nie będzie można wcale jej zamontować.
- Jeśli średnica otworu centralnego jest dużo większa od średnicy piasty – można zastosować tzw. pierścienie centrujące, które pozwolą na bezpieczny montaż felg.
Budowa i parametry felgi aluminiowej
Istnieją również inne jednostki, które nie zawsze są podawane przy opisie konkretnego modelu felg aluminiowych. Jest to np. backspace, który pokazuje pojemność felgi, czyli jej odległość od płaszczyzny montażowej, liczony do tylnej krawędzi. Ten parametr pozwoli nam określić, czy wybrana przez nas markowa felga aluminiowa pasuje do zastosowanego w naszym samochodzie układu hamulcowego.
Spotkamy się również z nośnością felgi, profilem felgi aluminiowej czy profilem przekroju felgi. Oznaczenia mogą również wskazywać na różnego rodzaju certyfikaty, które dany produkt posiada. Znajomość wszystkich oznaczeń nadal może budzić wątpliwości.
Dlatego jeśli nie jesteś pewny – jakie felgi aluminiowe wybrać do swojego samochodu – skontaktuj się z naszymi ekspertami. Dopasujemy odpowiedni model felgi oraz doradzimy w wyborze najlepszego producenta felg aluminiowych.