Bieżnik opony - jak i kiedy go sprawdzać?
Bieżnik opony to jej najważniejszy element. To on odpowiada za przyczepność, skuteczność w odprowadzaniu wody spod opon, a także komfort jazdy i brak hałasu. Bieżnik w każdej oponie z czasem ulega zużyciu i jest to naturalne zjawisko. Ścieranie się bieżnika – to właśnie przyczyna. Kiedy bieżnik w oponie ma zbyt małą wysokość, opona przestaje zdawać egzamin. Nie zapewnia właściwej przyczepności, nie odprowadza wody, a także wydłużać się może droga hamowania. Aby takich zjawisk uniknąć, należy okresowo sprawdzać bieżnik.
Jak sprawdzić bieżnik opon
Kiedy opona jest nowo kupiona, wiemy że jej bieżnik ma odpowiednią wysokość. Zwykle w przedziale od 8 do 9 opon, zależnie czy jest to opona letnia lub zimowa oraz kto jest jej producentem. Po pewnym czasie, bieżnik będzie się sukcesywnie zmniejszał. Do jakiego poziomu może to się dziać, aby móc jeździć bezpiecznie? Zaleca się aby bieżnik w oponach nie miał mniej niż 3 mm. Gwarantuje to optymalne bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednak graniczną wartością, poniżej której nie wolno używać opon to 1,6 mm. Kiedy bieżnik będzie miał mniej niż 1,6 mm wysokości, policja ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny takiego samochodu. Nie nadaje się on do bezpiecznego poruszania po drogach.
Wskaźnik zużycia opon
Kiedy będziemy wiedzieć że nasz bieżnik osiągnął wartość graniczną? Nie ma potrzeby ciągłego chodzenia z suwmiarką i kontrolowania wysokości bieżnika. Producenci opon umieszczają bowiem na nich specjalne znaczniki. Znajdziemy je w rowkach bieżnika. Są to niewielkich rozmiarów kostki o wysokości 1,6 mm. Kiedy otaczające je barki bieżnika zrównają się z nimi, to znak że oponę należy wymienić na nowe. Rzecz jasna opony wymieniamy parami na jednej osi. Chodzi o to aby miały taką samą rzeźbę bieżnika i taką samą wysokość.
Jak wydłużyć życie opon?
Jeśli nie chcesz zbyt często spoglądać na wskaźnik zużycia opon, warto dowiedzieć się jak w stosunkowo prosty sposób można przedłużyć życie bieżnikowi i ograniczać jego ścieranie się.
• Jazda bez gwałtownego hamowania – nadmierne ścieranie się bieżnika ma miejsce wtedy,
kiedy dochodzi do zwiększonego tarcia. A takie sytuacje mają miejsce najczęściej podczas
ostrego, gwałtownego hamowania. Jest ono nieuniknione w sytuacjach awaryjnych, ale
podczas normalnej jazdy po mieście można go uniknąć. Wystarczy tylko uważnie
obserwować to co dzieje się przed samochodem i przewidywać – np. hamowanie
samochodu przed nami, czerwone światło na skrzyżowaniu i inne sytuacje, wymagające
zmniejszenia prędkości. Robiąc to spokojnie i płynnie, wyraźnie wydłużamy życie bieżnika.
• Płynne przyspieszanie – lubisz ruszać z piskiem opon? Jeśli tak, wskaźnik zużycia opon
może stać się twoim bliskim przyjacielem. To oznacza wydatki. Unikniesz ich wtedy, jeśli
zmieniasz swój styl jazdy na bardziej spokojny i płynny. Zamiast ruszać z piskiem opon, rób
to spokojnie i zdecydowanie, zmieniając biegi na wyższe w maksymalnym momencie
obrotowym swojego silnika.
• Prawidłowe ciśnienie – utrzymując w oponach właściwe ciśnienie powietrza, również
wydłużasz ich żywotność i zmniejszasz prędkość ścierania się bieżnika. Jaką wartość
powinno mieć ciśnienie w oponach? Informuje o tym producent na naklejce we wnęce
drzwi, jak również w instrukcji obsługi samochodu.
• Kontroluj zbieżność układu kierowniczego – jeśli w wyniku wjechania w dziurę w drodze
lub uderzenia w krawężnik dojdzie do przestawienia się zbieżności w układzie
kierowniczym, będą na tym cierpieć opony. Kiedy tor ich jazdy nie jest zbieżny, to bieżnik
ulega szybszemu starciu i dochodzi do tzw. zjawiska ząbkowania.
Jak sprawdzić bieżnik opon samodzielnie?
Sprawdzenie bieżnika opon nie jest trudne i można się posługiwać wieloma metodami.
• Wskaźnik zużycia opon – ma on graniczną wysokość 1,6 mm. Jeśli bieżnik wystaje ponad
wskaźnik, wszystko jest w porządku i można nadal legalnie takie opony używać. Dodajmy
jednak, że już przy 3 mm bieżnika zaleca się wymianę opon na nowe.
• Suwmiarka – klasyczna suwmiarka to bardzo wygodne urządzenie, którym można
zmierzyć głębokość bieżnika.
• Elektroniczne mierniki – specjalne urządzenia elektroniczne, które precyzyjnie mierzą
głębokość bieżnika i wyświetlają wynik na ekranie.
• Test z monetą – wystarczy włożyć monetę do bieżnika, zaznaczyć na niej linię barków, a
następnie zmierzyć odległość pomiędzy tą linią a krawędzią monety.