Czy zwiększanie rozstawu kół jest bezpieczne?
Każdy samochód ma swój własny rozstaw kół, zaprojektowany przez producenta celem zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy właściciel chce zmienić fabryczny rozstaw kół na większy. Czy jest to możliwe? A jeśli tak, czy jest to wtedy bezpieczne. Co daje zwiększenie rozstawu kół w praktyce?
Jak zmierzyć rozstaw kół?
Aby dowiedzieć się jaki jest fabryczny rozstaw kół w twoim samochodzie, najłatwiej zerknąć do jego instrukcji obsługi lub poszukać takich informacji w internecie. Liczne auto katalogi posiadają te i inne szczegółowe dane. Można również dokonać ręcznego pomiaru przy pomocy miarki – należy zmierzyć rozstaw pomiędzy dwoma osiami koła prawego i lewego na osi przedniej lub tylnej. Wynik ten jednak nie zawsze jest dokładny, dlatego lepiej posiłkować się danymi oryginalnymi, uzyskanymi w warunkach laboratoryjnych zakładu produkcji.
W jakim zakresie możliwe jest poszerzenie rozstawu kół?
Jeśli chcesz zwiększyć rozstaw kół, na pewno interesuje cię w jakim zakresie można tego bezpiecznie dokonać? Większość producentów daje 2% tolerancję w zwiększaniu rozstawu kół. Przykładowo, jeśli oryginalny rozstaw kół wynosi 1408 mm, to bezpiecznie można go zwiększyć do 1436 mm. Różnica wynosi zatem 28 mm, czyli po 14 mm na jedną stronę osi. Czy jest to widoczna różnica? Jak najbardziej tak.
Jak zwiększyć rozstaw kół?
Istnieją dwa sposoby na zwiększenie rozstawu kół. Pierwszy z nich to dystanse. Są to specjalne podkładki o różnej grubości, które mocuje się do piasty koła, a następnie przykręca się do nich felgę. Jest to szybki i bezpieczny sposób na zwiększenie rozstawi kół, który można stosować w niemal każdym samochodzie. Dystanse produkowane są w różnych grubościach i rozstawach otworów. Drugim sposobem jest zakup nowych felg o innym parametrze ET niż oryginalne. ET to parametr określający głębokość osadzenia, czyli odległość w mm płaszczyzny montażu felgi od jej geometrycznego środka. Co to oznacza w praktyce? To, jak głęboko lub jak płytko felga po jej przykręceniu do piasty będzie znajdować się w nadkolu. Wartość ET może być dodatnia, ujemna lub równa zero. Jeśli ET = 40, oznacza to że felga schowa się o 4 cm w nadkolu. Natomiast jeśli wyniesie -20, oznacza to przesunięcie o 20 mm do zewnętrznej strony nadkola.
Poszerzenie rozstawu kół – dystanse czy nowe felgi?
Zdecydowanie tańszym sposobem na większy rozstaw kół jest użycie dystansów. Są one tańsze w zakupie nić cena kompletu nowych felg z innym ET. Dystanse zwiększające rozstaw produkowane są ze stali i mogą mieć różną grubość. Wybierając dystanse do swojego samochodu, należy zwrócić uwagę na średnicę otworu centrującego oraz ilość i rozstaw otworów. W razie konieczności dystanse mogą być łatwo zdemontowane, a tym samym rozstaw kół powraca do swojej oryginalnej, fabrycznej wartości.
Czy zwiększenie rozstawu kół jest bezpieczne?
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, poszerzenie rozstawu kół w zakresie 2 procent jest uznawane za bezpieczne. A co jeśli chcemy zwiększyć rozstaw jeszcze bardziej, np. o 5 procent? Wtedy należy zachować daleko idącą ostrożność. Mogą pojawić się bowiem dwa poważne problemy.
- Ocieranie opon o rant – jeśli zbyt mocno zwiększymy rozstaw kół, może się okazać że opony będą ocierać o rant nadkola. Doprowadzić to może do ich szybkiego zniszczenia – straty mogą być liczone w tysiącach złotych.
- Zwiększenie masy nieresorowanej – im grubszy dystans, tym większy rozstaw kół. Niestety zwiększa się wtedy także ciężar dystansu. Mając dwa duże dystanse na jednej osi, dochodzi do tzw. zwiększenia masy nieresorowanej – nawet do 1,5 kg. Grozi to szybszy zużyciem elementów zawieszenia, a także pogorszeniem właściwości jezdnych. Ucierpieć na tym może również układ hamulcowy.
im grubszy dystans, tym większy rozstaw kół. Niestety zwiększa się wtedy także ciężar dystansu. Mając dwa duże dystanse na jednej osi, dochodzi do tzw. zwiększenia masy nieresorowanej – nawet do 1,5 kg. Grozi to szybszy zużyciem elementów zawieszenia, a także pogorszeniem właściwości jezdnych. Ucierpieć na tym może również układ hamulcowy.