Dlaczego powinniśmy kontrolować ciśnienie w ogumieniu?
Ciśnienie powietrza w oponach to niezwykle istotny parametr, bezpośrednio wpływający na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Ale nie tylko na to. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach może skracać żywotność samych opon, jak i układu zawieszenia. Jakie zatem powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach i jak o nie dbać?
Sprawdź jakie ciśnienie w oponach ma mieć twój samochód
Każdy producent informuje o zalecanym dla jego samochodu ciśnieniu powietrza w oponach. W ramach tego samego modelu może się ono różnić. Dlaczego? Wpływ ma na to rodzaj silnika i jego ciężar, rozmiar opon, a także obciążenie samochodu. Gdzie szukać informacji o prawidłowym ciśnieniu w oponach twojego samochodu? Jest kilka takich miejsc
- Instrukcja obsługi – w instrukcji dołączanej do każdego nowo sprzedawanego samochodu, znajduje się tabela z wartościami ciśnienia dla różnych rozmiarów opon. Jest to najbardziej wiarygodne źródło informacji, które może rozwiać wszelkie wątpliwości kierowcy
- Naklejka na wnęce drzwi – co jeśli instrukcja obsługi samochodu gdzieś się zagubiła lub kupiliśmy auto używane bez takiej książki? Producent również i to przewidział, dlatego we wnęce przednich drzwi umieścił specjalną naklejkę. Znajdziemy na niej najważniejsze informacje o samochodzie, w tym również wartość ciśnienia w oponach. Gdzie szukać tej naklejki? We wnęce przednich drzwi – po stronie kierowcy, a jeśli nie, to pasażera.
- Internet – sieć jest niewyczerpanym źródłem informacji. To właśnie tam znajdziemy dane na temat ciśnienia powietrza w oponach. Nie wiesz jakie ciśnienie w oponach ma mieć twoje auto? Informacje o tym znajdziesz w serwisach motoryzacyjnych, na forach internetowych, a także będziesz mógł znaleźć i pobrać elektroniczną instrukcję obsługi swojego samochodu.
Właściwe ciśnienie w oponach – za co odpowiada?
Powietrza w oponach sprawia, że samochód może się płynnie poruszać. Kiedy w oponach nie ma powietrza, powstaje tak zwany „flak”. Jazda na flaku prowadzi do zniszczenia samej opony, felgi i układu zawieszenia. Duży ubytek powietrza w samochodzie łatwo można stwierdzić po charakterystycznym spłaszczeniu opony w jej dolnej części. Jednak stosunkowo niewielki ubytek, a także nadmiar powietrza w oponie, może być niewidoczny gołym okiem. Informują nas o tym czujniki ciśnienia opon, a jeśli nasz samochód ich nie posiada, należy regularnie kontrolować ciśnienie przy pomocy manometru. Znajdziemy go na każdej stacji benzynowej, wraz z kompresorem, można również zaopatrzyć się we własny manometr analogowy ze wskazówką lub elektroniczny.
Czym grozi złe ciśnienie w oponach?
- Szybkie zużycie opon – zbyt niskie ciśnienie w oponach sprawia że ulegają one szybszemu starciu na krawędziach. Zbyt wysoki ciśnienie w oponach odpowiada za szybkie ścieranie się na środku opony.
- Zużycie zawieszenia – niskie ciśnienie w oponach nie zapewnia wystarczającej amortyzacji, przez co układ zawieszenia jest bardziej eksploatowany i skraca się jego żywotność. Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt wysokie, to również nie jest dobre. Opony stają się twardsze, gorzej wybierają nierówności i tym samym amortyzatory i resory również są szybciej zużywane.
- Właściwości jezdne – złe ciśnienie w oponach pogarsza precyzję kierowania samochodem. Manewrowanie staje się trudniejsze, łatwiej wpaść w poślizg, a dynamika jazdy może ulec wyraźnemu pogorszeniu, jeśli ciśnienie jest zbyt niskie.
- Droga hamowania – w końcu to co najważniejsze i co bezpośrednio odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach może wydłużać drogę hamowania, szczególnie na mokrej nawierzchni.
Mając na uwadze wszystko co wyżej napisaliśmy, warto już dziś sprawdzić jakie ciśnienie w oponach ma mieć nasze auto. Jak często należy je kontrolować? Najlepiej jak najczęściej. Przed każdą dłuższą podróżą, a także wzrokowo przed rozpoczęciem jazdy. Jeśli coś wzbudza nasze podejrzenia, warto poświęcić tę dodatkową minutę i zmierzyć ciśnienie w oponach manometrem. Cena jego zakupu to od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Wydatek szybko się zwróci zwiększeniem żywotności opon, zawieszenia i przede wszystkim wyższym poziomem bezpieczeństwa.