Kupno nowych felg do starego samochodu nie jest prostym zadaniem. Szczególnie wtedy, kiedy chcemy wymienić fabryczne i zniszczone felgi stalowe na nowe i błyszczące
felgi aluminiowe. Różnica w ich konstrukcji może mieć wpływ na niektóre parametry, decydujące o bezpiecznym montażu i takiej samej jeździe. Oto kilka cennych wskazówek, pomagających w wyborze właściwych alufelg do Twojego samochodu.
Rozmiar felg zgodny z zaleceniami producent
Jednym z najważniejszych parametrów felg jest ich szerokość i średnica. Jeżeli chcemy do nowych felg założyć dotychczas używane opony, to szerokość i średnica powinna być taka sama jak felg już posiadanych. Jeżeli natomiast planujemy wymianę felg i opon na nowe, można pozwolić sobie na niewielką zmianę rozmiaru, np. zwiększenie szerokości, w granicach dopuszczanych przez
producenta. Standardowo wymiar felg jest oznaczany w następujący sposób: 5Jx15H2 ET35. O czym mówi nam każdy symbol oznaczenia? Kod rozpoczyna się cyfrą 6, która jest wymiarem szerokości wewnętrznej felgi, wyrażonej w calach. Znajdująca się dalej litera J oznacza że felga posiada kołnierz ochronny, który zabezpiecza felgę przed zsunięciem się podczas jazdy po łuku. Dodatkowo, litera J mówi nam że jest to alufelga do samochodu osobowego. W dalszej części mamy liczbę 15. Jest to wyrażony w calach rozmiar obręczy, natomiast H2 to standardowe oznaczenie podwójnego kołnierza ochronnego. Na samym końcu mamy wartość ET, czyli odsadzenie felgi. Odległość ta jest mierzona pomiędzy płaszczyzną piasty, a płaszczyzną symetrii felgi i wynosi w tym przypadku 35 mm.
Otwory montażowe na śruby
Każda felga posiada otwory montażowe, które pozwalają na jej przykręcenie do piasty osi. Otwory montażowe w felgach są wykonywane fabrycznie, zgodnie z przeznaczeniem felgi do konkretnego modelu i marki samochodu. Niektóre felgi posiadają 4, a inne 5 otworów na śruby. Na tym jednak różnice się nie kończą. Otwory mogą być rozmieszczone w różnych odległościach od siebie. Przykładowe oznaczenie to 4x102. Oznacza ono, że alufelga posiada 4 otwory montażowe, każdy w odległości 102 mm. Odległość pomiędzy otworami liczona jest od środka otworów.
Średnica otworu centralnego
Aby móc nałożyć felgę na oś, potrzebny jest w nich tzw. otwór centralny. Jak sama nazwa wskazuje, znajduje się on na środku felgi i może mieć różne średnice. Otwór centralny oznaczany jest symbolem CH z wartością liczbową, np. CH55. Oznacza to, że otwór centralny ma średnicę 55 mm. Jeżeli w wybranej przez ciebie feldze rozmiar otworu centrującego jest inny niż średnica piasty – większy, można zastosować tzw. pierścienie centrujące, które tę różnicę skutecznie niwelują bez wpływu na bezpieczeństwo montażu i samej jazdy.
Rodzaje śrub
Ostatnią rzeczą, o jakiej należy pamiętać kiedy kupujemy nowe felgi do samochodu, jest wybór odpowiednich śrub. Śruby również mogą mocno się różnić między sobą: długością, średnicą, skokiem gwintu, a także rodzajem podsadzenia, który może być stożkowy lub kulowy. Zależnie od marki i modelu samochodu, stosowane są w nich następujące rodzaje śrub: M12x1,25, M12x1,5 i M14x1,5. Informacje na tema obowiązującego rodzaju
śrub w Twoim samochodzie można znaleźć między innymi w instrukcji obsługi. Kupując śruby, warto również zastanowić się nad tzw. śrubami zabezpieczającymi felgi. Wymagają one specjalnej nakładki – adaptera, który pozwala na ich odkręcenie. Jest to zabezpieczenie antykradzieżowe, którego zadaniem jest utrudnienie zdjęcie felg z samochodu osobie nieuprawnionej. Przy takich śrubach koniecznie należy pamiętać o tym, że bez końcówki nie będzie możliwe szybki i nieinwazyjne odkręcenie śruby zabezpieczającej.